onsdag 14 augusti 2013

Salem's Lot

Salem's Lot
Salem's Lot
1979
Bolag: Warner Home Video

  De allra flesta filmerna jag ser i den här bloggen är sådana jag minns tydligt från videobutikshyllorna när jag var ung, men som jag aldrig såg då. Ofta minns jag också varför jag inte såg dem. En del verkade för komplicerade (typ allt som hade med politik eller juridik att göra) eller för tråkiga (sport, kostymdramer, maffiafilmer). Sedan dess har jag växt in i del del av de genrerna medan andra fortfarande känns helt ointressanta. Tror inte jag någonsin kommer se någon westernfilm till exempel.
  Men så finns det filmerna jag aldrig såg, men som jag egentligen ville se. En del var ganska luriga att hitta i Halmstads rätt fattiga videoutbud, andra blev helt enkelt inte av. Stephen Kings Salem's Lot torde det vara det allra bästa exemplet. Älskade de andra Stephen King-filmerna, men Salem's Lot var ju så lång.
  Nu är det gjort i alla fall. Drygt tre timmar av tv-producerat skräckdrama om vampyrer i New England. Jag älskade varje sekund av det. Egentligen är jag inte överdrivet förtjust i vampyrgrejen. Ok, bland moderna skräcktrender så är det väl i alla fall bättre än typ det här, men fortfarande aningen tröttsamt. Tror det mest har att göra med att jag oftast tycker det är onödigt våldsamt och posigt.
  Det finns väldigt lite våld i Salem's Lot. Förklaringen torde vara att det är en tv-film. Passar mig perfekt. Istället ligger fokus på den fina småstadsstämningen, små intriger mellan invånarna som skapar bra och för genren intressanta karaktärer. Sedan skådisarna så klart. Hela rollistan är full av superproffs av typen som gjort tv-filmer halva livet och blivit stans bästa hantverkare.
  Trots att filmens storhet framför allt är stämningen och framförandet så är det faktiskt en bitvis rätt obehaglig film också. Som vanligt så är det bäst (och läskigast) innan man fått full koll på hur det ligger till. Mot slutet är det mest standardiserad vampyrskräck, men det är väl ofrånkomligt antar jag.

1 kommentar:

  1. Salem´s lot var länge den läskigaste filmen jag visste och jag tycker fortfarande den är otäck. Den har åldrats bra :)

    SvaraRadera