torsdag 25 september 2014

Het Linje

Het Linje
The Mean Season
1985
Bolag: Transfer

  På pappret är den prototypen av 80-talsthriller. En seriemördare tar kontakt med tidningsreportern Malcolm (Kurt Russell) och ger honom tips om sina dåd. Malcolm dras mellan att vara mördare till lags för att få fler tips och att ge polisen lagom mycket information för att få fast honom.
  Visst, här finns en tradighet (sura poliser i fladdrande trenchcoats, gnabb på tidningsredaktion) men också en ganska mysig känsla som jag tror har att göra med vädret. Hela filmen utspelar sig under högsommarvärme och just det där att alla springer omkring svettiga (men ändå så klart väldigt snygga) gör att filmen får lite extra puls och nästan en modern indiefilmskänsla i vissa scener.
  Man är ju lite trött på scener som när poliser går och håller för näsan på en mordplats på grund av that damn smell men i den här filmen kommer det nästan till sin rätt. Ännu en gång sommarvärmens förtjänst kanske.
  Men visst, mest av allt sitter man ju och tuggar i sig den vanliga snitslade banan av intriger. Katt-och-råtta-lek med crescendo.

1 kommentar:

  1. Oj, denna hade jag också skrivit om ser jag. Såg den för länge sen när den gick på TV. Såg sedan om den för något år sen, trots att jag inte tyckte den var så bra första gången ;)

    Har noterat att musiken inte var någon höjdare, vilket alltid sänker en film som ska vara spännande. Lite småtrist thriller där man har några bra scener, men som inte har något vidare slut som jag minns det.

    The Mean Season går att se, men inget måste om man inte gillar 80-talare som jag :D

    SvaraRadera