måndag 30 januari 2017

Sammansvärjningen

Sammansvärjningen
Cry Panic
1974
Bolag: MDC

  TV-filmsfesten fortsätter. Med ett annat tv-ansikte som jag har ett onyktert kärleksförhållande till: John Forsythe. Älskar ju Dynasty. Har knappt sett honom i några andra sammanhang, så det är riktigt svårt att till en början ta in att det inte är Blake Carrington som kommer körande längs en dammig ökenväg i början av filmen.
  Men det är David Ryder, en affärsman som sömnig vid ratten råkar köra på en man mitt ute i ingenstans och ser hur han ligger död vid vägkanten. Han söker hjälp i ett närliggande hus och ringer polisen, men när han kommer tillbaka är kroppen borta.
  I närmsta småstaden avfärdar de olyckan som att han måste ha sett fel, men han ger sig inte utan vill verkligen veta vad som hänt. I en papperskorg hittar han en gammal tidningen med en bild på mannen han precis tror sig ha kört ihjäl. Han visar sig vara stadens mäktige man.
  Handlingen är med sin konspiratoriska thrillerform som hämtad ur en Alfred Hitchcock Presents-shortstory med en historia som hela tiden tar nya vändningar, framför allt i vem man kan lita på och inte. David Ryder bär lite samma decent man-drag som Blake Carrington, vilket passar mig - som inte gillar för mycket förändringar - fint. John Forsythe ÄR verkligen något extra, det är inget jag bara inbillat mig eller vill se.
  Stämningen känns på något vis lite för...bra för att vara standardiserad tv-film från ABC. Jag får lite känslan av krypande glesbygdsskräckisar som Död och Begraven eller Salems Lot när det gäller staden och dess invånare. Fast till kompet av 70-talets tvfilmsfunk istället för fräsande moogsyntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar