torsdag 3 augusti 2017

Yxmordet

Yxmordet
A Killing in a Small Town
1990
Bolag: Arena

  Högsommar. Ni som brukar läsa det jag skriver vet hur jag helst tillbringar mina dagar då. Jupp, i källaren med tv-filmer från 80-talet på vhs. Allra helst en based så klart.
  Rotade fram den här ur filmarkivet. Läste baksidestexten och funderade på om jag sett den. Jag har ju sett Brian Dennehy i slutplädering stå och luta sig mot juryn som avbildas på baksidan, men det har ju alla som sett mer än tre amerikanska tv-filmer i sitt liv.
  1980 begås ett mord i en liten stad i Texas. Offret är Peggy Blankenship, en småbarnsmamma som är aktiv i den lokala kyrkan. Peggy hittas brutalt yxmördad i sitt hem och förutom hennes eget blod så finns grannfruns blod över hela huset. Grannfrun är Candace Morrison (Barbara Hershey), en minst lika präktig småskolelärarinna, även hon aktiv i den lokala kyrkan.
  När detta står klart väntar en puttrig tv-deckare utan vare sig spänning eller oväntade vändningar, men tryggheten i en amerikansk verklighetshistoria i en sömnig småstad går inte att förringa. Dessutom så klart hantverksmässigt framfört av alla inblandade, även birollsgiganten Hal Holbrook räknas in i den skaran.
  Svårt att skriva något riktigt passionerat om någon man bara sitter och tittar på i väntan på att solen ska gå ner, men detta är Korv Stroganoff i tv-filmsform. Skedmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar